Rychlý kontakt

St8:00 - 15:30
Čt8:00 - 17:00

Ošetření zubního kazu

zubni_kaz_02Zubní kaz je nejčastějším onemocněním člověka. Teoriemi, proč zubní kaz vzniká, se zabývalo mnoho výzkumných týmů a vysvětlení přišlo s rozvojem mikrobiologie.
Příčinou jsou různé bakterie nacházející se v zubním povlaku (plak), které kvašením cukrů z naší potravy způsobují nízké pH (pod 5,5 ) a tím dochází k rozpouštění skloviny.
Vše umocňuje čas, uvolňují se některé minerály ze skloviny(demineralizace)a vzniká zpočátku kaz skloviny a poději i zuboviny(dentinu). Tento stav je přirozený, lze jej ovlivnit působením na plak a odolnost skloviny čistěním zubů a používáním zubních past s obsahem fluoridů. Tím dochází k inkorporaci minerálů a fluoridů do skloviny(remineralizace).
zubni_kaz_01Jsou-li demineralizace a remineralizace v rovnováze, kaz nevzniká, pokud vítězí rozpouštění skloviny(demineralizace), vzniká zubní kaz.
Kazivost zubů ovlivňuje rovněž slina svou pufrovací schopností (zvyšuje pH). Při některých onemocněních, kdy je snížené množství slin v ústech, vznikají častěji kazy.
Nemalou měrou má vliv na vznik kazu rovněž kvalita mineralizace tvrdých zubních tkání, zejména skloviny.Tato kvalita je ovlivněna nejen geneticky, ale zejména správným vývojem zubu s dostatečným přísunem všech živin potravy před i po porodu člověka, kdy dochází k zrání a postupné mineralizaci skloviny.

Jak zubní kaz vypadá?

Někdy jako bílá, nebo hnědě až tmavě zabarvená skvrna. V místě kazu vázne potrava nebo zubní nit. Někdy vznikají nepříjemné pachutě v ústech. Mnohdy kaz není vidět a diagnostikuje jej až pečlivý zubní lékař.
Pokud kaz není ošetřen, tak se s různou rychlostí šíří až do blízkosti dřeně a mohou tak vzniknout komplikace zubního kazu, které jsou často velmi bolestivé. Jsou to zánět zubní dřeně, odumření zubní dřeně, později zánět ozubice, váčky a cysty na kořenech zubů, bolestivé hnisavé komplikace. Poslední jmenované vedou často ke ztrátě zubu.

Co udělat proto, aby zubní kaz nevznikl?

Včasná péče o dutinu ústní u dětí, kterou by měli provádět rodiče. Kontrola zubního plaku čistěním zubů a používání fluoritových past. Pravidelné návštěvy zubního lékaře (děti minimálně 2x ročně, dospělí min.1x ročně) a naší dentální hygienistky.
Omezit požívání cukru, vyřadit cukry z večerního jídla.Po požití potravy, nečistit hned zuby. Počkat asi 5-10 min, než dojde k zvýšení pH vlivem slin, teprve potom použít kartáček a fluoridovou pastu.
Neopominutelná je plnohodnotná strava těhotné ženy i dítěte po porodu.

Jak probíhá léčba kazu?

zubni_kaz_05Mnohdy je třeba pro bolestivost použít místní znecitlivění. Kaz se odstraňuje nejčastěji pomocí malého zubního vrtáčku. Jsou i jiné metody (ozonová léčba, použití laseru, piezometoda) ošetření kazu. Výhodné je bezbolestné ošetření zubního kazu pomocí stomatologického laseru, není třeba injekční anestesie, ošetření trvá stejnou dobu jako ošetření zubní vrtačkou. Do vytvořené dutinky po odstranění kazu se vkládá zubní výplň.

Jakou mohu dostat výplň?

Stříbrný amalgám, pryskyřičné druhy výplní, skloionomerní výplně, někdy je nutno z různých důvodů nejdříve použít provizorní (dočasnou) výplň.

Jsou hrazeny zubní výplně zdravotními pojišťovnami?

zubni_kaz_06Pojišťovnou jsou hrazeny tzv. gama 2 amalgámy, které mají poměrně vysoký obsah cínu, což je jejich velkou nevýhodou. Jsou měkké i po ztuhnutí vznikají převislé výplně nacpané mezi zuby a spolupodílí se na dráždění a rozpouštění kostního lůžka v okolí zubu. Tyto amalgámy se v moderní stomatologii téměř nepoužívají.
Kvalitnější a pevnější jsou tzv. non gama 2 amalgámy, kde velká část cínu je nahrazena jiným kovem. Za tyto amalgámy ovšem zdravotní pojišťovny neplatí. Cena se pohybuje od 550 do 1000 Kč.
Chemicky tuhnoucí pryskyřice, kompozitní pryskyřice jsou hrazeny pojišťovnou.
Většina vysoce kvalitních estetických výplní je hrazena přímo pacientem. Cena se pohybuje od 650 do 1200 Kč.