Rychlý kontakt

St8:00 - 15:30
Čt8:00 - 17:00

Endodoncie

endodoncie_02Endodoncie je obor stomatologie, který se zabývá nemocemi a léčbou zubní dřeně a ozubice.
Nejčastější je zánět zubní dřeně(pulpitis), kdy se infekce ze zubního kazu dostává do bezprostřední blízkosti zubní dřeně a vyvolává v ní zánět. Ten se šíří systémem kořenových kanálků, velice drobných různě širokých větviček, až ke konci kořene. Onemocnění zubní dřeně nemusí vzniknout jenom vlivem infekce ze zubního kazu, ale i prasknutím oslabeného zubu rozsáhlou výplní či velkým kazem nebo úrazem. Někdy onemocnění probíhá vlekle(chronicky) a pacient nemá příliš velké obtíže.Ty často mizí a zase se objevují. Mnohdy se zánět dřeně projevuje prudce(akutně) a pacient trpí nesnesitelnými bolestmi zubu.
Pokud se tento chorobný stav dřeně neléčí, dřeň odumře a infekce se dále šíří systémem kořenových kanálků pod zub a vzniká zánět ozubice(periodontitis). Průběh onemocnění může být opět vleklý(chronický),např. tzv.“kořenové váčky“, které opět ohrožují existenci zubu. Někdy se zánět šíří do okolí a vznikají píštěle na sliznici úst nebo kůži obličeje. Často onemocnění ozubice probíhá prudce(akutně) a vznikají otoky a bolestivé záněty typu abscesů nebo zánětů kostní dřeně. Hnisavá infekce se může šířit i dále do různých prostorů hlavy, krku a hrudníku. Mohou pacienta vážně ohrozit na zdraví a životě.

Jak probíhá léčba onemocnění zubní dřeně a ozubice?

endodoncie_03Zub s nemocnou dření je třeba pečlivě vyšetřit, stanovit správnou diagnosu. Ošetření není bolestivé, protože probíhá v místní anestesii. Mnohdy se nedá endodonticky správně ošetřit kořenový kanálek najednou a pacient musí absolvovat několik návštěv. Čas ošetření je od 1 hodiny do 2 hodin i více. Délka ošetření spočívá v tom zda se jedná o zub dobře přístupný ošetření, jaký tvar, prostupnost a počet kořenových kanálků zub má a neposledně je důležité, zda pacient dobře spolupracuje.
Při ošetření je třeba určit délku kořenového kanálku, rozšířit jej, zprůchodnit vydezinfikovat, vysušit a co nejlépe zaplnit kořenovou výplní.
Endodoncie se provádí za pomoci různých diagnostických a terapeutických přístrojů. Na našem pracovišti používáme mimo RVG rentgenu (digitální rentgen) i přístroje na měření délky kořenového kanálku Raypex 5, přístroj na zprůchodnění a rozšíření kořenových kanálků Endo IT profesional, piezo endodoncie Satelec(ultrazvukové ošetření), vysoce kvalitní kořenové nástroje. Přínosné je i ošetření a sterilizace systému kořenových kanálků pomocí laserového stomatologického přístroje. Provádíme kondenzační zaplnění kořenových kanálků pomocí přístroje BeeFill.
Výhodou takového ošetření je minimum komplikací, eliminace infekce z kořenového kanálku i v jeho blízkém okolí, zhojení menších zubních váčků. Kvalitní endodoncie umožňuje bezstarostné zhotovení protetické korunky, bez rizika tuto korunku znehodnotit pro nutnost přepracování selhávající špatně zhotovené kořenové výplně.

Jsou jiné možnosti léčby?

Další možnou léčbou je vytažení(extrakce) zubu. Nastává ovšem otázka, co s defektem po ztraceném zubu. Nákladná protetika, nebo implantace.

Jaké mohou nastat komplikace při léčbě onemocnění zubní dřeně?

Každé onemocnění i jeho léčba mohou přinést různé komplikace. Úspěšnost endodontického ošetření zubu spočívá v časné diagnose, v profesionálním ošetření kvalitním instrumentariem a přístroji a aplikace kvalitní kořenové výplně.
Neposledně je důležitá spolupráce mezi pacientem a lékařem.

Hradí endodontické ošetření zdravotní pojišťovna, jaká je cena?

Kvalitní endodontické ošetření pojišťovna nehradí. Kondenzační ošetření kořenového kanálku stojí 900-1800 Kč.

Je možno ošetřit zbývající kořen zubu, který již nemá žádnou korunku?

Ano, je třeba kořen kvalitně endodonticky ošetřit a vložit do kořene po jeho úpravě čep, na který se připevní protetická korunka. Někdy je třeba chirurgicky upravit okolní dáseň.